Nummer 26

A mother is she who can take the place of all others, but whose place no one else can take.

Vakantietip Lapland.

In 2011 heb ik de mooiste vakantie ooit gehad. Samen met mijn vader,2 broers en schoonzussen en René reisden we af naar Zweeds Lapland. Een prachtig wit landschap, ongerepte natuur en een immense stilte. Reis je met me mee ?

Dag 1.

In februari 2011 hebben we een reis van 8 dagen door Zweeds Lapland gemaakt. Met Finnair vlogen we vanaf Schiphol richting de kou. Een prima vlucht waarin mijn broer ons nog heeft wijsgemaakt vanuit de lucht ijsberen te zien lopen. Er was er maar 1 die daadwerkelijk naar beneden keek..ahum, juist!  Aangekomen in Finland( de oversteek naar Zweden maakten we per busje ) bevroor je neushaar direct, jeetje wat was het koud!  De eerste dag was dus onze reisdag en vanuit het vliegtuig stapten we in een heerlijk warm busje waar het zo’n + 25 graden was en stapten we aangekomen bij de lodge het busje uit,-30 graden..een verschilletje van een graad of 55 dus.. lekker hoor!  De lodge was er een zoals je hoopte dat hij eruit zou zien. Een groot houten huis met authentieke details. Een hottub en sauna buiten en binnen een grote tafel met in de kamer een knisperend haardvuur.  Na de elandburger verorbert te hebben zijn we nog even naar buiten gegaan om toch alvast wat natuur in ons op te nemen. Wauw, zelfs in het donker is het landschap sprookjesachtig. Glinsterende sneeuw,grote dennenbomen en op de grond mijn schoonzus als sneeuwengel. Na een korte wandeling doken we ons bed in, uitrusten voor een nieuwe dag.

Dag 2.

Fris,fruitig en vol nieuwsgierigheid beginnen we onze dag met een goed ontbijt. Daarna stappen we in het busje om naar een iets verder gelegen logde te rijden waar ook de huskey’s zijn. Later deze reis gaan we met deze mooie dieren 3 dagen trekken door de natuur maar eerst gaan we onze kleding passen. In Nederland kun je je simpelweg niet voorbereiden op de temperatuur dus huren we kleding hier. De outfit gaat als volgt: Als eerste je thermosondergoed,lekker charmant! Daarna een soort hele dikke skibroek met hele dikke voering, een thermosshirt en een pully, daaroverheen gaan de bretels die aan de dikke broek vastzitten en een hele dikke lange jas met bontkraag, vergeet je dikke thermossokken niet en dan komen je laarzen. Om je hoofd draag je een balaklava en daaroverheen de muts die aan je jas zit. En vergeet je wanten niet die je tot je ellebogen aantrekt. Juist,zetje wekker maar een uurtje eerder! Aangekleed en al lopen we als een soort Michelinpoppetjes naar de o -zo-schattige-die-wil-ik-thuis-ook huskey pups. We zouden die dag eigenlijk met de sneeuwscooter door de natuur gaan rijden maar doordat het zelfs voor de bevolking te (!) koud is word dit van de baan geschoven. Sterker nog, de sneeuwscooters starten niet eens door de kou. Ook niet nadat ze gekookt water over het dek gooien om de motor warmer te maken. We knuffelen dus nog even flink met de schattige pups,en hé dat is heus geen straf!  Onze gids neemt ons na knuffeltijd mee de natuur in voor een wandeling en we gaan zelf heerlijke broodjes bakken boven een vuurtje in een hut en drinken een soort warme limonade. Een hele serene en basic setting. Gaaf om zo een te zijn met de natuur. We kijken uit op een bevroren meer, zonder windmolens, verkeer of hoge gebouwen. Een grote ijsvlakte met hier en daar wat bomen. Echt, de Efteling is er niets bij! En dan ineens mogen we alsnog met de sneeuwscooters weg, ze hebben ze aangekregen maar we gaan niet ver word ons verteld. Het is al wat later op de dag en de zon is in deze tijd van het jaar maar een beperkt uur op . Daarnaast is het echt heel koud, -47 stond de teller afgelopen nacht en dat is extreem. Mijn schoonzussen en ik komen nog even op het grandioze idee om naar het toilet te gaan.. Nouja..toilet..een houten buitenhokje mèt uitgesneden hartje, dat dan weer wel. Maar dat is koud,heel heel koud! En aangezien onze laag op laag kleding niet zomaar uit is en dus ook niet zomaar aan, duurt het even. Bijkomende details: de toiletbril is van piepschuim anders vries je vast, ja echt en de inhoud ongeveer 2 meter onder je is,jawel, bevroren.. Voordeel is dat je niets ruikt..maar raar is het wel een grote stapel bevroren uhm..kak. Oke,we waren bij de sneeuwscooters gebleven. Dat is leuk,heel leuk! Crossen door de bossen en daarna glijden over het meer. Gaaf om de snelheid onder je te voelen en voor je een hele witte wereld in je op te nemen.  Het weer is naast koud,ook zonnig. Ineens houd onze gids stil en wijst.. Aan de rand van de bossen loopt een hert. Wauw.. ik heb in mijn leven meerdere bambi’s gezien maar zo vrij in de natuur nog nooit. Wat een machtig mooi beest. Na een tijdje besluiten we terug te gaan, het gaat tenslotte al schemeren. Moe maar voldaan stapten we in het busje en schoven we in de lodge aan tafel. We eten spinaziesoep, brood en salade en na nog een warme douche stappen we ons bed weer in.

Benieuwd naar meer? Binnenkort lees je deel 2!

« »

© 2017 Nummer 26. Thema door Anders Norén.